Obejrzałem niedawno w nocy świetny, "niepokojący", rewelacyjny "Pociąg" i nabrałem ogromnej ochoty na Polskie stare filmy z lat 50'60 i 70 filmy.Zupełnie jestem laikiem jezeli chodzi o ten okres Polskiej filmografii.Znam tylko kilka filmów typu "Krzyzacy".Proszę Was o to byście mi polecili coś godnego uwagi z tego okresu.Moze uda mi sie to zdobyc i obejrzeć.Dziękuję
Podpisuję się pod prośbą. Mnie osobiście podobał się jeden z następnych filmów Pana Kawalerowicza, "Spotkanie na Atlantyku". Film również "niepokojący", choć do "Pociągu" naprawdę ciężko go nawet porównywać, no i niestety film już nie czarno-biały :( .
Ja również niewiele tytułów z tego okresu obejrzałem . Słyszałem z ust krytyków , że to najlepszy okres w historii polskiego kina . podobno właśnie wtedy nasi reżyserzy stanowili "najciekawszą grupę" ówczesnej kinematografii .
Najgłośniejsze tytuły tego okresu to : "Kanał" i "Popiół i diament" Wajdy , "Nóż w wodzie" Polańskiego , " Człowiek na torze" i "Eroica " Munka oraz "Do widzenia ,do jutra " Janusza Morgensterna .
Chętnie poznam inne ciekawe dzieła z tamtego okresu . TVP często puszcza te filmy w nocy , TVP Kultura na ogół o normalnych porach .
20 najlepszych polskich filmów
1.Rękopis znaleziony w Saragossie
2.Ziemia obiecana
3.Krótki film o zabijaniu
4.Amator
5.Nóż w wodzie
6.Popiół i diament
7.Przypadek
8.Człowiek z marmuru
9.Barwy ochronne
10.Pociąg
11.Zezowate szczęście
12.Matka Joanna od Aniołów
13.Krótki film o miłości
14.Faraon
15.Przesłuchanie
16.Dług
17.Kanał
18.Trzy kolory
19.Kobieta samotna
20.Potop
Dzisiaj włącz TV Polonie o 21 55,a nie pożałujesz.
Patrząc na ta listę zdałem sobie sprawę, ze pisanie iz jestem zupełnym laikiem było sporym naduzyciem jezeli mozna tak powiedziec.Większość z tej listy juz widziałem raz lub kilka razy i rzeczywiście sa to wybornie przednie obrazy.Dzięki za propozycje i prosze o więcej.
Ja bym dorzucił jeszcze kilka filmów hasa poza rękopisem, np pożegnania, czy Pętle. Oba filmy niezwykle klimatyczne
Zapomniał pan o jednym tytule, o którym nie wolno było w tej sytuacji zapomnieć. Chodzi mi o "Salto" T.Konwickiego.
Co do seriali dla mnie bezapelacyjnie nr 1 to "Z biegiem lat, z biegiem dni" A. Wajdy. Zaraz potem "Noce...", "Lalka", "Ziemia Obiecana", "Potop",
a znacie "Ósmy dzień tygodnia"? Tez moim zdaniem warty polecenia. Mimo, ze jest czarnobialy, na moment dostaje kolorow. No i Cybulski w roli glownej. To juz jest gwarancja conajmniej dobrego filmu. A ten film jest wiecej niz dobry
a no i zapomnialem wspomniec o "Do widzenia do jutra" takze z Cybulskim w roli glownej. Piekny film, naprawde warty obejrzenia. W podobnym klimacie (choc jednak troche odmiennym) sa tez "Niewinni czarodzieje" Wajdy, takze bardzo dobry.
Dziękuję za tytuły, właśnie będę miał niedługo możliwość obejrzeć "Człowiek na torze" i kilka innych waszych propozycji.Właśnie po "oglądnięciu" wspaniałego "Pociągu" którejś nocy w TVP wróciła mi ochota na stare polskie filmy najlepiej czarno-białe. Przepraszam ale jak widzę współczesną naszą kinematografię to aż mnie skręca odruch wymiotny...Nie wiem czym tłumaczyć moją tęsknotę za tamtymi dawnymi czasy. Wychowałem się na tych filmach w telewizji, mimo, że wtedy do końca ich nie rozumiałem. Poza tym wszystkich nie widziałem lub ich nie pamiętam, a mam dopiero 29 lat.Oglądając stare filmy nasuwa mi się myśl, że kiedyś te postaci grane przez aktorów, tematy filmów i gra były "prawdziwe" "z krwi i kości" pełne emocji, teraz większość naszej produkcji wydaje mi się mdłą sztucznością, pozerstwem bez sensu i tematycznej ważności.Pozdrawiam
Masz rację te filmy mają specyficzny klimat ,to jest mój najbardziej ulubiony film tamtych lat .Nie wiem czy wiesz ,ale jest nakręcony film "Czterdzieści lat poźniej" Do pociągu wsiadają aktorzy (Winnicka ,Niemczyk ) reżyser Jerzy Kawalerowicz i operator Laskowski jest czterdzieści lat póżniej ,jadąc pociągiem wspominają jak nakręcali ten film ,bardzo fajnie i ciekawie się tego słucha.
pozdrawiam
Historia mojego życia! Mam 24 lata i zastanawiam się, czy urodziłam się tak bardzo za późno, czy tylko filmy wtedy były tak dobre, właśnie prawdziwe i pełne emocji.
To były złote lata w polskiej kinematografii, muzyce, choć nie tylko. I też mam nieraz wrażenie, że urodziłem zdecydowanie za późno ;)
Ja osobiście polecam film "Prawo i pięść" z Gustawem Holoubkiem w roli głównej, muzyką Krzysztofa Komedy oraz klimatem westernu umiejętnie przniesionym na ziemie odzyskane na wiosne 1945...
Witaj polecam, polecam POCIĄG w wersji cyfrowej odrestaurowany - zachwycisz się jeszcze bardziej - bo wiecej zobaczysz, po korekcie widac szczegóły drugiego i trzeciego planu. Mam nadzieję, że projekcja wkrótce w Warszawie.
Pewnie jeszcze jej nie wydali, czekaja zapewne na blue-raya :( ale na kino polska czy na tv polonia co jakiś czas pojawiają sie dobre stare filmy.Pociąg także był.
To prawda te smaczki drugiego i trzeciego planu są bardzo ważne. Dlatego oglądam ten film co jakiś czas i wyłapuję coś nowego...
ja bym dorzucił jeszcze "Pożegnania" Hasa. i pomyśleć, że polskie kino w tak nieciekawych czasach, było tak ciekawe. aż żal mysleć o większości obecnych produkcji.
Po prostu większość z filmografii takich reżyserów jak wajda, munk, kawalerowicz, polański, has, konwicki z lat o których pisałeś. To są po prostu niesamowicie dobre filmy. W tych latach produkowano mało filmów ale miały one świetny poziom.i tak powinno być.
Żeby być oryginalnym to polecę "pasażerkę" Munka :PP
Ciekawa sprawa bo istnieje tylko pół filmu - o oświęcimiu ,a druga część o kobiecie w łódce (nie ma związku ze "śmiercią w wenecji") nie powstała ,bo reżyserowi się nagle zmarło, że tak to strywializuje.
http://www.filmweb.pl/f32161/Pasa%C5%BCerka,1963
...jeszcze "Sam pośród miasta" z Z. Cybulskim...niezwykle klimatyczny film, nie będziesz żałował, polecam !
Z mniej znanych filmow polecam
Ich dzien powszedni oraz Jutro Meksyk oba w rezyserii Scibor-Rylskiego, czy Spotkanie w Bajce i Sposob bycia Rybkowskiego .
Polecam goraco "Prawo i Piesc". Klimat polsski powojennej. Jak ktos powiedzial pierwszy polski western.
Właśnie obejrzałem pociąg. Zgadzam się, bardzo dobry.
Z innych filmów z czasu PRL-u polecam "Bohatera roku" z 1986 Falka.
witam. Proszę o kolejne propozycje. Część filmów już obejrzałem i wiele przede mną
Ja polecam stronę http://www.polskaszkolafilmowa.pl/pl/
Tam są tytuły filmów, można je za symboliczną opłatą pobrać na dysk albo kupić w boxach np w Empiku.
Polecam "Pętlę" Hasa i Hłaski. Świetny, przejmujący film. A i jeszcze "Człowieka na torze", ale jego już ktoś wymienił.